2023. május 8., hétfő

Takenoko Társasjáték Bemutató


Sziasztok!
Ebben a bejegyzésben a Takenoko  stratégiai játékot szeretném Nektek bemutatni, amelynek a mechanikája lapkalehelyezésésen és az akció választáson alapszik.. A bejegyzésből kiderül mit rejt a doboz, részletezem a tartozékokat, amely a játék megértéséhez fontos, leírom a játék pontos menetét és a végén egy összefoglaló vár Rátok, ahol a saját tapasztalataimat osztom meg a játékkal kapcsolatban.

A bejegyzésben lévő fotók eredeti méretét rájuk kattintva érhetitek el. Ha bármilyen kérdésetek van a játékkal kapcsolatban legyen az a doboz tartalma,a játék szabálya, vagy bármi más ami a játékkal kapcsolatos keresetek, a bejegyzés végén található Facebook oldalon, a Kapcsolat menüpontban lévő elérhetőségek bármelyikén, vagy írjatok itt a bejegyzés alatt hozzászólásban.

A játék története szerint Japán és Kína hosszantartó háborúskodás után békét köt. Japán a béke jeleként a kínai Császárnak ajándékozza a béke jelképét egy óriás pandát. A Császár megkéri a Kertészét, hogy gondoskodjon a kertről és a pandáról. A játékban a kertésszel a kertet és a pandát kell gondoznunk.

A doboz tartalma:
- 28 db hatszögletű parcella (rózsaszín, sárga és zöld színekben) kemény kartonból
- 28 db zöld bambusz (műanyag)
- 26 db sárga bambusz (műanyag)
- 24 db rózsaszín bambusz (műanyag)
- 20 db öntöző csatorna (műanyag)
- 9 db fejlesztés lapka (3 db vízgyűjtő, 3 db trágyázott parcellát jelző, 3 db a Panda evés közben piros "x"-el áthúzva)
- 46 db feladatkártya ( 15 db Kertész, 15 db Panda, 15 db Parcella, 1 db Császár, A kártyák mérete:44×68 mm )
- 4 db játékost jelölő tábla
- 8 db akciókorong (fa)
- 1 db időjárást jelző dobókocka
- 1 db pandafigura (műanyag)
-1 db kertészfigura (műanyag)
-1 db játékszabály

Most pedig jöjjenek a játék dobozában található tartozékok egy kicsit részletesebben:
Játékost jelölő tábla:




















A játékost jelölő táblák hátoldalán különböző szimbólumokat láthatunk.  A dobozban az ehhez tartozó szimbólumokhoz megtaláljuk a pontosan ehhez tartozó akció korongokat. Az akciókorongokon is ugyan az a szimbólum szerepel.




















A játékost jelölő tábla első oldalának felső sorában az időjárást jelölő kockával dobható szimbólumokat látjuk. Balról-jobbra haladva:



















1. Napocska
: A játékos a saját körében 2 akció helyett 3-at hajthat végre. A 3 akciónak különbözőnek kell lennie.




















2. Eső:
A játékosnak lehetősége van kiválasztani egyet az öntözött parcellák közül és oda növeszthet 1 db bambuszt.




















3. Szél:
A játékos, ha szeretne 2 azonos akció hajthat végre a saját körében. Amennyiben nem szeretné ezt, ugyan úgy végrehajtja a saját körében a 2 akciót, de ez akkor különböző legyen.




















4. Villám:
Ha villámlik a panda megijed, és elszeretne bújni, ezért, ha a játékos szeretné elmozgathatja a pandát az adott helyéről egy tetszőleges parcellára, ha itt van bambusz a Panda egyet megeszik belőle.  Ez nem számít külön akciónak, tehát ha a játékos ezt elvégezte a saját körében végezze el a 2 akcióját is és ha szeretné a Panda mozgatás akciót is választhatja egyik akciójának.




















5. Felhő:
Ha a játékos ezt a szimbólumot dobja lehetősége van a tartalékban lévő 9 db 3 különböző típusú fejlesztő lapka közül választani 1-et. A lapkát nem kötelező azonnal felhasználni, eltehetjük tartalékba, a játékost jelzőtábla alján látható fejlesztés lapka sávba.




















6. Kérdőjel
: Ha a játékos a kérdőjel szimbólumot dobja választhat az előző 5 időjárási tényező közül egyet, amelyet végre szeretne hajtani.

Akciók:



















1. Húzz 3 parcellát
: Válassz ki belőle egy Neked megfelelőt, a maradék 2 -t helyezd vissza a parcella húzópakli aljába, tetszőleges sorrendben, a kezedben maradt parcellát pedig helyezd le a játéktérre. (Mindezt úgy hajtsd végre, hogy a kihúzott parcellákat, és amelyet visszahelyeztél játékostársaid ne lássák.)




















2. Öntözőcsatorna:
Ha ezt akciót választod, akkor  a tartalékból kapsz 1 db öntöző csatornát, amelyet vagy azonnal felhasználhatsz, vagy pedig tartalékolhatod a Neked megfelelő időpontra, és a saját körödben felhasználhatod azt.




















3. Kertész-mozgatás
: Ha ezt az akciót választod lehetőséged van mozgatni a kertészt a játéktéren. A kertész csak egyenes vonalban mozoghat bármennyit, amíg van előtte parcella.




















4 Panda-mozgatás:
Ha ezt az akciót választod lehetőséged van mozgatni a pandát a játéktéren. A panda csak egyenes vonalban mozoghat bármennyit, amíg van előtte parcella.




















5. Húzz egy feladat kártyát:
Ha ezt akciót választod lehetőséged van húzni a 3 feladat típus paklijából egyet. 




















Panda sziluett:
A játékost jelölő lapka bal alsó sarkában egy panda sziluett látható, benne a 3 különböző színű bambusszal (sárga, zöld, rózsaszín).  Ide kell gyűjtenünk a panda feladat lapkához tartozó, azaz a panda által megevett bambusz darabkákat. Ha egy adott „etess meg ennyi bambuszt” a pandával feladat sikeres volt, az ehhez tartozó bambusz darabkákat le kell vennünk a sziluettről és vissza kell tennünk a tartalékba.







Öntöző csatorna sáv:
A panda sziluettől jobbra találjuk az öntözőcsatorna sávot, ide gyűjthetjük a játék során összegyűjtött öntöző csatornákat, melyeket azonnal, vagy későbbi köreinkben is felhasználhatunk.







Fejlesztés lapka sáv:
Szintén a panda sziluettől jobbra legalul találjuk a fejlesztő lapka sávot. Ide gyűjthetjük a játék során összegyűjtött fejlesztő lapkákat, amelyeket azonnal, vagy későbbi köreinkben használhatunk.

A parcellákról:
A parcellák mind hatszögletűek, 3 különböző színben (sárga, rózsaszín, zöld), valamint egy duplaoldalú tavacska. 





















A parcellák között vannak olyanok, amelyekre a fejlesztés lapka rá van nyomtatva, és olyanok is, amelyek teljesen üresek, ezekre Mi helyezhetjük rá a fejlesztés lapkát a játék során.

A parcellák helyes elhelyezése  a játéktéren:













A játék kiinduló pontját mindig a dupla oldalú tavacska jelzi, innen indul a panda és  a kertész is.  Az első parcella a tavacska valamelyik élével kell, hogy érintkezzen. A következő parcellát is tehetjük még a tavacska egyik oldalához, de a következő parcellát már csak úgy tehetjük le, hogy legalább 2 oldala érintkezzen 2 lerakott parcella oldalával.

Helytelen parcella lerakás a játéktéren:



















Ha úgy akarjuk lerakni a parcellát, hogy csak az egyik oldala érintkezik egy már lerakott parcellával, a lerakás helytelen.

A bambuszokról:













A bambuszok mindig az azonos színű parcellán nőnek, tehát zöld parcellán zöld bambusz, rózsaszín parcellán a rózsaszín bambusz, sárga parcellán sárga bambusz. A bambuszok csak és kizárólag megöntözött parcellán képesek nőni. Egy bambusz 4 db elemből állhat, tehát 4 magas lehet.  Egy parcellán egy darab bambusz nőhet.

Mikor számít öntözöttnek egy parcella: 



















Egy parcella akkor öntözött, ha:
1. A kiindulási pontot jelző tavacska szomszédságában helyezkedik el.
2. Ha vízgyűjtő fejlesztő lapka van rányomtatva, vagy ráhelyezve egy játékos által.
3. Legalább egyik oldalán öntözőcsatorna helyezkedik el. Az öntöző csatornák mindig a kiinduló pontot jelző tavacskából indulnak ki.

Ha ezen feltételek valamelyike teljesül,




















azon a parcellán, vagy azokon a parcellákon automatikusan nő 1db bambusz. Kivéve a trágyázott fejlesztéssel ellátott parcellát, mert ha ez öntözött itt 2 db bambusz nő. Itt az első alkalommal, amikor lehelyezzük a parcellát.

A figurák mozgatásáról:







A Kertész és a Panda is csak egyenes vonalban mozoghat annyit, amennyit szeretne addig amíg van előtte parcella.















Ha egy olyan parcellára szeretnénk lépni, amik között lyuk van, azaz nincs a két parcella között parcella darab itt az éppen mozgó figurának meg kell állnia véget ér a mozgatás akció.














Ha mindenképpen szeretnénk megközelíteni a lyuk mellett lévő parcellát másik irányból kell ezt megtennünk a saját körünkben, ha addig nem kerül a lyuk helyére parcella.

A figurák cselekvéséról mozgás után:



















Kertész:
Ha a Kertészt mozgatjuk. A mozgatás végeztével, ha megérkezett egy parcellára itt bambuszt növeszt:
- azon amin éppen áll, valamint minden azonos színű szomszédos parcellára ha a parcellák mindegyike öntözött.
- kivétel: ha az azonos színű parcellákból valamelyike nincs megöntözve azon nem növeszt bambuszt és akkor sem ha egy bambusz elérte a 4 elemnyi magasságot erre a bambuszra nem tehetünk 5. elemet.










Panda:
Ha a Pandát mozgatjuk. A mozgatás végeztével, ha megérkezett egy parcellára itt megeszik egy bambuszt.




















- kivéve, ha a parcellára rá van nyomtatva, vagy egy játékos korábban ráhelyezett a parcellára egy a Pandát  evés közben piros "x"-el áthúzva ábrázoló fejlesztést. Ha az említett fejlesztés lapka a parcellán van a Panda innen nem ehet bambuszt.

A Feladatkártyákról:
A játék során 3 különböző feladat típust kell sikeresen végre hajtanunk, hogy megkapjuk az értük járó pontokat.




















A Kertész
feladatai: A Kertész kártyák hátoldala piros és a Kertész sziluettje látható rajta. A feladat bambusz növesztés.
- 1db 4 elem maga zöld, sárga vagy rózsaszín színben olyan percellán, amelyen nincs fejlesztés nyomtatva vagy játékos által rárakva.
- 2 db 3 elem magas rózsaszín olyan percellán, amelyen nincs fejlesztés nyomtatva vagy játékos által rárakva.
- 3 db 3 elem magas sárga olyan percellán, amelyen nincs fejlesztés nyomtatva vagy játékos által rárakva.
- 4 db 3 elem magas zöld olyan percellán, amelyen nincs fejlesztés nyomtatva vagy játékos által rárakva.
A kártyák pontértéke 3 és 8 pont közöttiek.





















A Panda feladatai:
A Panda kártyák hátoldala lila és a Panda sziluettje látható rajta. A feladat bambusz evés.
- 2 db rózsaszín bambusz
- 2 db zöld bambusz
- 2 db sárga bambusz
- 1 db rózsaszín, 1 db sárga, 1db zöld bambusz
A kártyák pontértéke 3 és 6 pont közöttiek.





















Parcellás feladatok:
A Parcellás kártyák hátoldala világoskék és a Parcellák sziluettje látható rajta. A feladat az azonos vagy különböző színű Parcellákat különböző alakzatokban kell megjelenítenünk a játéktéren. A parcellákon a vízcsepp azt jelenti, hogy a parcellának öntözöttnek kell lennie.
A kártyák pontértéke 2 és 5 pont közöttiek.





















A Császár kártya
: A kártya hátoldala világos zöld és a Császár sziluettje van rajta. Ezt a kártyát az a játékos kapja meg akik először teljesíti:
- 2 játékos esetén 9 feladat kártyát
- 3 játékos esetén 8 feladat kártyát
- 4 játékos esetén 7 feladat kártyát.
Ennek a játékosnak 2 ponttal több pontja lesz.

Fejlesztés lapkákról:
A fejlesztés lapkákat a felhő időjárási tényező dobásával lehet beszerezni. Ezeket a fejlesztés lapkákat nem muszáj azonnal felhasználni tartogathatjuk későbbre is a játékosokat jelző lapkán a fejlesztéseknek fenntartott helyen és a saját körünkben bármikor felhasználhatjuk. A lapkákat csak olyan parcellára tehetjük, amelyekre nincs rányomtatva vagy előzőleg nem helyezett rá másik játékos lapkát. Egy parcellán csak egy fejlesztés lapka lehet.
A lapkák jelentése:


















Vízgyűjtő
: ha ez a lapka szerepel valamelyik parcellán az öntözöttnek számít és automatikusan nő rajta egy bambusz.




















Trágyázott
: ha ez a lapka szerepel valamelyik parcellán és az öntözött első alkalommal azonnal nő rajta 2 elem magas bambusz

A Panda evés közben piros "x"-el áthúzva: ha ez a lapka szerepel valamelyik parcellán és van rajta bambusz erről a parcelláról nem ehet bambuszt a Panda

Az öntöző csatornákról:













Az öntözőcsatornák arra valók ha olyan parcellát szeretnénk öntözötté tenni, amelyik nem a kiinduló tavacska mellett van vagy nincs rányomtatva vagy másik játékos által ráhelyezve vízgyűjtő fejlesztés lapka az öntözőcsatornákkal megtudjuk öntözni azokat. Az öntözőcsatornák mindig a kiinduló tavacskából indulnak ki. Egy parcella akkor számít megöntözöttnek az öntöző csatorna által ha legalább egyik oldalán van öntöző csatorna.

A játék előkészítése:












1. Válogassuk szét a feladat kártyákat a hátlapjuk szerint. Keverés után képpel lefelé képezzünk belőle 3 húzópaklit és olyan helyre tegyük ahol mindenki eléri.
2. A Parcellák közül keressük ki a két oldalú tavacskát és helyezzük a játéktár közepére ez lesz a kiinduló pont. A megmaradt parcellákat keverjük meg és képpel lefelé helyezzük a feladat kártyás húzópaklik mellé úgy, hogy mindenki elérje.
3. A Kertészt és a Pandát helyezzük a tavacskára.
4. Minden játékos kap:
- 1 db játékos jelző táblát (maga elé helyezi úgy, hogy mindenki lássa)
- megkapja a hozzátartozó 2 db játékos akcióját jelző fakorongot
- a három feladat típusból egy lapot. (maga elé helyezi képpel lefelé vagy a kezében tartja úgy, hogy a többiek ne lássák azokat)
5. Az időjárást meghatározó kockát adjuk oda a kezdő játékosnak. Az első körben még nem dobunk a kockával.

A játék menete:
Az óramutató járásával megegyező irányban haladnak a körök.
1. kör: Ebben a körben az időjárás meghatározó kockát még nem használja senki.
Egy játékosnak az első körben a következőket kell tenni:
1. A játékost jelző táblájának második sorából kiválaszt az 5 akció közül kettőt és a kiválasztott akciókra helyezi a fa akciókorongjait úgy, hogy mindenki lássa hová helyezte azokat.
2. Tetszőleges sorrendben végre hajtja a két kiválasztott akciót. A végrehajtott akcióról érdemes levenni az akciót jelző korongot, hogy mindenki lássa és tudja, hogy az adott akció végre lett hajtva.
Ezzel vége az 1. körnek.

A 2. körtől kezdve egészen a játék végéig minden játékosnak a saját körében a következőt kell tenni:
1. Az éppen soron következő játékos dob az időjárást meghatározó kockával végrehajtva az adott időjáráshoz tartozó akciót, majd átadja a kockát a tőle balra ülő játékosnak.
2. A játékost jelző táblájának második sorából kiválaszt az 5 akció közül kettőt és a kiválasztott akciókra helyezi a fa akciókorongjait úgy, hogy mindenki lássa hová helyezte azokat.
2. Tetszőleges sorrendben végre hajtja a két kiválasztott akciót. A végrehajtott akcióról érdemes levenni az akciót jelző korongot, hogy mindenki lássa és tudja, hogy az adott akció végre lett hajtva.
Ezzel vége a körének és a tőle balra ülő játékos következik.

A vége:
A játék mindaddig az imént leírtak lapján folytatódik, amíg valakinek a megadott számú feladat kártya nem teljesül:
- 2 játékos esetén 9 feladat kártyát
- 3 játékos esetén 8 feladat kártyát
- 4 játékos esetén 7 feladat kártyát.
Ha valakinek teljesült a megadott számú feladat kártya a játék azonnal véget ér a megkezdett kör még lejátszható tehát ha valaki még vagy valakik még következnek a játékos után akinek meglett a megfelelő  mennyiségű feladatkártya az vagy azok a játékosok még lejátszhatják saját köreiket a szokót módon.

Pontozás:
Minden játékos összeadja a sikeres feladatok kártya lapjainak sarkában látható pontszámokat. A legtöbb pontot összegyűjtő játékos nyeri a játékot.
Ha pontegyenlőség alakulna ki valamely játékosoknál ekkor a Pandás feladat kártyák pontjait (azaz a Panda pontokat) kell összeadni. Ha ekkor is egyenlőség áll fenn egyezettek ki a döntetlenben.

Megjegyzés: Játék közben érdemes beszélni. Az éppen soron következő játékos mindig mondja mikor mit csinál. Ez azért jó mert ha valaki esetleg túl messze ül az adott játékostól a beszéd segítségével tudni fogja mit dobott az időjárást meghatározó kockával, milyen akciókat hajt végre. Ez saját tapasztalat nekünk jól bevált.

Érdekesség:
Érdekesség még a játékkal kapcsolatban, hogy a bambuszokon, a feladatkártyákon és a parcellákon is van szimbólum, amely a színtévesztőknek segít, hogy ők is könnyedén játszhassanak a játékkal.


















Rózsaszín tartozékokhoz tartozó szimbólum




















Sárga tartozékokhoz tartozó szimbólum


















Zöld tartozékokhoz tartozó szimbólum

Összefoglaló:
Ahogy én látom a játékot. A doboz nagyon strapabíró, A tartozékok tárolására kialakított doboz nagyon praktikusan van kialakítva mindennek meg van a maga helye. Játék közben nem muszáj kivennünk az összes tartozékot a játéktérre gondolok itt a bambuszokra, a fejlesztés lapkákra és az öntözőcsatornákra. Nyugodtan benne hagyhatjuk a dobozban, amit a játéktér mellé helyezünk úgy, hogy mindenki elérhesse és innen vesszük ki a játék során a felsorolt kellékeket. Elé pedig lehelyezhetjük a húzó paklikat.

A parcellák és a fejlesztés lapkák, valamint a játékost jelölő lapka is nagyon strapabíró kartonból készültek jó pár játékot kibírnak majd.

A bambuszoknak egyetlen „hátrányát” tudok mondani. Amikor elkezdjük felépíteni őket az az egymásba rakosgatni, ha nem emeljük elég magasra a kezünket és meglökjük a felépített bambuszt felborulhat és a darabkák elgurulnak mivel nem szorulnak rendesen össze, ami viszont azért jó mert amikor a Panda megeszik egyet könnyen lelehet venni a felépített bambuszból az egy darabot. Viszont vannak olyan darabok, amelyek jól össze szorulnak ezeket ajánlót két kézzel szétszedni.

A játék maga nagyon szórakoztató. Ahogy haladunk előre a játék során egyre inkább szükség van a stratégiára, arra, hogy jól gondoljuk meg mit lépünk. Természetesen az ember igyekszik a saját körében úgy cselekedni, hogy vagy sikerüljön faladat kártyái közül valamelyik, vagy egy kicsit közelebb kerüljön ahhoz, hogy a nála lévő feladat kártya sikerüljön. Közben azonban arra is figyelni kell, hogy ne nagyon vagy egyáltalán ne segítsük előrébb jutni a feladat kártyák teljesítésében a játékostársainkat.

Játék közben én úgy éreztem magam mintha egy mesebeli kertben lennénk. Ajánlom mindenkinek, akik kellemes időtöltésre vágynak családi körben a hosszú hideg téli estéken fejleszti a gyermekek stratégia készségét, probléma megoldó képességét és mind eközben jól szórakoznak és együtt vannak a szeretteikkel. A felnőtteknek is igazi kikapcsolódás lehet az ember azt hinné felnőtt ként nem okozhat meglepetést és kihívást egy kis pandás játék, de ez egyáltalán nem olyan biztos.

Lépjetek hát be a Császár kertjébe és virágoztassátok fel és gondozzátok az óriás pandáját.

A linkre kattintva megvásárolhatjátok a játékot:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése